خلاصة الخلاصة في
أدوات التسويق بالإيميل Email Marketing Tools 

التسويق بالإيميل من أفضل الطرق المتاحة لينا كشركات صغيرة ومتوسطة. للأسف فيه ناس لسه بتقلل من قيمته في عالمنا العربي بحجج كتير أهمها هي انهم لم يجربوها بالفعل! فقط تخيلات وافتراضات قبل ما يجربوا!


من الحاجات الجميلة جدا اللي قريتها في الموضوع ده عشان تشوف أهميته إنك تبدأ تبني قائمتك البريدية، راسل برانسون Russel Branson من مؤسسي ClickFunnel قال فيما معناه ان فيه 3 أنواع من الزيارات الأونلاين Traffic:

  • الجمهور/الزيارات المكتسبة Earned Traffic: وهي لما حد يتكلم عنك في الصحافة او المدونات والشبكات الاجتماعية والمؤثرين وأيضا من خلال تهيئة محركات البحث SEO. أنت هنا حصلت على زوار بدون ما تدفع فلوس ... قد تكون دفعت وقت ومجهود في اعدادها قبل كده ... لكن أنت لا تستطيع التحكم فيها، وممكن تحصل وممكن لاء. يعني ممكن تقعد سنين ومحدش من المؤثرين يتكلم عنك أو العكس يحصل في يومين!
  • الجمهور/الزيارات المدفوعة Controlled Traffic: وهنا يقصد أنك بتشتري الزيارات من خلال أي إعلانات اونلاين. والنوع ده انت بتتحكم فيه، تقدر تصرف كام عشان تجيب قد ايه؟ وتوقف الحملات وقت ما تحب. وبتقدر تستهدف اهتمامات مين يزورك من خلال الإعلانات.
  • الجمهور/الزيارات التي تمتلكها Owned Traffic: وهنا يقصد جمهور الزوار اللي أنت بتمتلكه، بمعني تاني قائمة الإيميل بتاعتك. وهنا يقصد بأنك تمتلكه عشان لما تحب تبعت إيميل لقائمة العملاء Leads عندك مش محتاج تصرف فلوس لمنصة إعلانية معينة أو شروط معينة في التواصل! فقط أرسل ما تحب لجمهورك وقت ما تحب طالما عملاءك مهتمين بما تقدمة. وهو أفضل أنواع الTraffic هنا.

اللفتة الجميلة العملية في الموضوع هنا أنه بيقولك

حول كل ال Traffic اللي من النوعين الأول والثاني إلى النوع الثالث! يعني امتلك كل Traffic بإنك دايما تشجع الناس انه تدخل عندك في قائمة الإيميل! وبكده انت مش هتبقى تحت رحمة حد!

يعني مش هتبقى تحت رحمة المؤثرين والصحافة مستنيهم يتكلموا عنك ولا تحت رحمة الفيسبوك مثلا انه يوافق على إعلانات ويقلل تكلفتها شوية ....

حد أتكلم عنك كويس (النوع الأول) أو عملت إعلانات (النوع الثاني) في الحالتين مهم جدا إنك تخلي إمكانية على الموقع عندك ان تحصل على بيانات التواصل مع هذا العميل المحتمل Leads. وكمل وقال كلمة جميلة هو في علاقة جادة في الدنيا ممكن تبدأ بدون ما تتعرف وتاخد بيانات تواصل الطرف التاني! أمال هتتواصل ازاي معاه! نفس الكلام مع العملاء.... الإيميل هو بداية العلاقة دي 😊

في الفيديو النهارده هتعرف أهم المبادئ وراء أدوات التسويق بالإيميل وانواعها وامكانياتها وكمان المصطلحات الخاصة بيهم عشان تفهمهم وتتكلم لغتهم

اعرف أكتر عن أدوات التسويق بشكل عملي للشركات الصغيرة والمتوسطة
من خلال الأونلاين كورس
Marketing Toolbox
دليلك الشامل لعالم الأدوات التسويقية
وكمان ستحصل على كتابي المميز "أدواتك التسويقية" كهدية مع الكورس.

100%
MONEY BACK GUARANTEE

بدون أي مخاطره عليك: ضمان استراد فلوسك كاملة في حالة عدم رضائك عن الكورس

الموقع ووسائل الدفع مؤمنة تماما

من كلام المشتركين عن الكورس

بيوفر ليك وقتك وبيخليك تحدد الأداة الأنسب للبيزنس بتاعك

الكورس ممتاز وشامل لغالبية أدوات التسويق وكيفية استخدامها، وفعلا بيخليك تقدر تحدد ايه انسب اداة تقدر تستخدمها في البيزنس بتاعك، بدل ما تضيع وقتك وتجرب أي حاجة من غير فايدة.

وبشكر حضرتك على اسلوبك الرائع والبسيط في تقديم المعلومة.

وأتمنى لك كل توفيق ونجاح.

profile-pic
باسم ميشيل Hero Child Machine مؤسس

كورس فيه مجهود حقيقي، هتعرف منه الأدوات المهمة والمناسبة ليك

عمرك شفت نجار مثلا مبيعرفش يستخدم الشاكوش أو الفارة أو مبيعرفش أنواع المسامير المختلفة واستخداماتها؟ أو حتى ميعرفش إن فيه حاجة إسمها شاكوش أصلا؟ المنطق بيقول مستحيل ده يحصل.

نفس الحاجة في أي شغل، لازم ييقى عندك أدوات Tools تساعدك تعمل شغلك ده، في شغلنا كأشخاص متخصصين في التسويق، الأدوات دي كثيرة، وهتبقى محتاج على الأقل تعرفها وتعرف استخداماتها وإيه اللي بيفرق الأدوات المتشابهة فيهم عن بعض.

أ. طاهر-جزاه الله خيرا- عمل مجهود حقيقي في إنه يعمل كورس يشرح فيه الأدوات اللي انت محتاجها كمسوق (خاصة في التسويق الإلكتروني)، أنت ممكن تكتشف إن فيه أدوات أنت مسمعتش عنها أصلا، وممكن كنت تدفع فلوس في كذا أداة وبعدين تكتشف أنهم كانوا شبه بعض وأنت مكنتش محتاج إلا واحدة منهم فقط.

كورس Marketing Toolbox في رأيي مهم لحد واخد أمر نجاحه في مجال التسويق بجدية.

profile-pic
هيثم العزازي استشاري تسويق رقمي

بيصحح مفاهيم غلط موجودة عندنا وغني بالمعلومات وكمان بيعلمنا إزاي نختار المناسب لينا

الكورس جميل جدا، أنا شاهدت شوية من الكورس مش كله لحد دلوقتي، لكن هكمله في وقت قريب إن شاء الله.

واللي عجبني في الكورس إن غني بالمعلومات عن الأدوات اللي ممكن تساعدك في كل مجال من مجالات ال Marketing سواء كان إيميل ماركتينج أو CRO… إلخ، وحاجات تانية زي ال Productivity.

كمان بيقولنا ازاي نختار الآداة اللي مناسبة لل Case بتاعتنا، وبيتكلم عن التريندات في الماركتينج وتحديثات آبل وعلاقتها بخصوصية المستخدم.

وكمان بيصحح مفاهيم غلط كانت موجودة عندنا وهي إن لازم نبقي عارفين كل حاجة طول الوقت… وهو ف الحقيقة مش لازم نبقي عارفين كل حاجة طول الوقت بوجود مصادر متنوعة زي الكورس دااه والكتب وموجودة معانا مدي الحياة نقدر نرجعلها ونبحث وندور على المعلومة في أي وقت لو حصل اي حاجة أو اتسألنا سؤال مش عارفين إجابته ونعرف المعلومة اللي عايزينها، وفي النهاية شكرا جدا لحضرتك وبالتوفيق لحضرتك في كل اللي جاي 🙏🙏🤲🤲

profile-pic
محمود نجيب مسوق إلكتروني حر

معلومات كافية انه يعرفني كل أداة ايه فايدتها واستخداماتها

اول حاجة شدتني في الكورس هو طاهر وقصة نجاحه وخبرته

الكورس شدني في البداية لاني بحكم شغلي وخبرتي عارف قد ايه الأدوات Tools دايما مهمه وهي الاساس لطريقة الشغل الذكي Smart وبتزود الانتاجية اضعاف.

لما دخلت الكورس لقيته منظم جدا ومتقسم ومترتب صح.. فيه كم معلومات واسهاب كافي جدا انه يعرفني كل Tool ايه فايدتها واستخدامها وأمثلة عليها وايه الافضل بالترتيب ... ومع إني اعرف قدر مش قليل من الTools بس عرفت اكتر بكتير لان الخبرة فعلا بتفرق

الحاجة الوحيدة اللي كانت مش أحسن حاجة في الكورس إني كنت من أوائل المشتركين فيه وكان لسه فيه مشاكل في بعض ملفات الكورس وبعض الملاحظات بس كان في اقل من ٢٤ ساعة بيتم الرد على تعليقاتي

شكرا جدا لــ طاهر على الكورس القيم ده

لقد وفر عليا كثير من المجهود والوقت

بفضل من الله اتعرفت على ا. طاهر
وفر عليا كثير من المجهود والوقت في كثير من مواضيع التسويق عندما قدم لنا استشارات متخصصة في أتمتة قطاع التسويق لدينا بالإضافة الي قيامه بالربط بشبكة علاقات إستراتيجية للمساعدة في تقديم خدمات متميزة لعملائنا
- ننصح بالتعامل معه بدون اي تردد حيث انه لديه من الخبرات والشغف لقيادة اي أعمال توكل إلية
- ننصح بالاطلاع على كتبه وكورساته الخاصة بالتسويق والمبيعات.
شكراَ من القلب يا ا. طاهر 🌹

profile-pic
وليد عيسوي المدير التنفيذي - شركه إليت سليوشنز لخدمات التسويق وإدارة المشاريع

لو عندك سؤال؟

hi(at)taherabdelhameed.com

WhatsApp: +201097626689

>