Testimonials

في الصفحة هنا هنجمع أغلب كلام العملاء Reviews / Testimonials عني
قد تجد نفس العميل له اكثر من تعليق، على حسب هو مشترك في كذا كورس
وهي معروضة بشكل دينامك (الترتيب يختلف كل مرة تزور الصفحة، ويتم اضافة الجديد لها اتوماتيكيا)

قالو عن طاهر في كورساته

كورس فعلا مختلف، ستستفيد من التجارب العملية على مدار 10 سنوات

في زخم كثرة المحتوى، بل وأيضا تكراره من شخص لآخر وكلٌ يدعي تخصصه في فن التسويق وأنه الأميز في ذلك - يطل علينا طاهر بكورس Marketing GPS والذي كان من عنوانه أكبر الأثر في توضيح بوصلة مسار الكورس باحترافية.

خاصة إن طاهر له باعٌ كبير في مجال التسويق بتخصصات مختلفة مما كان له أكبر الأثر أن تجد بغيتك وتنهم من التجارب العملية والعالمية التي قام بها على مدار ما يقارب من 10 سنوات في أكثر من شركة بتخصصات التسويق المختلفة.

profile-pic
أحمد فارس
الرئيس التنفيذي لشركة Retkom

أفضل كورس تسويق عربي من ناحية الإستراتيجية والتخطيط وهو احترافي جدا

بالرغم من دراستي لعدة كورسات في التخطيط التسويقي، بكل صراحة وجدت هذا الكورس هو الكورس الوحيد الذي يغطي الجوانب الرمادية والخفية من دراسة تخطيط التسويق ويوضحها بشكل دقيق وشامل ويسد الفراغات الذهنية لفهم قواعد واسس وضع الخطط التسويقية.

الاستفادة اللي اخدتها من الكورس كبيره جدا

انا بشكر حضرتك جدا جدا على المعلومات القيمة اللي في الكورس.
انا لسه مخلصتش الكورس كله بس الاستفادة اللي اخدتها لحد دلوقتي كبيره جدا، فبجد متشكر لحضرتك.

ملحقات الكورس رائعة، وحصلت على معلومات لم احصلها من قبل من أماكن عديدة.

أحسن حاجة عجبتني الملحقات المفيدة أسفل الفيديوهات والتبسيط في الفقرات المقدمة.
ولكن لدي بعض الملاحظات طريقة الشرح تحتاج الى اسلوب أكثر جاذبية، حيث انني في بعض الاحيان اشعر بملل قليل واشرد اثناء حضور المحاضرة واضطر لإعادة السماع.
واشعر ايضا ان هناك بعض الافكار كانت تحتاج الى شروحات أكثر وقد تم المرور عليها سريعا.

ومع ذلك بدون أدني شك قيمة الكورس أفضل من قيمة ما دفعته.. من غير اي مجاملة.

وأيضا للأمانة في دوراتك حصلت على معلومات لم احصلها من قبل مع العلم أنى حضرت أكثر من دورة لأساتذة على مستوى كبير من العلم على مستوى الوطن العربي، وبالأخص المرفقات المرفقة أسفل الفيديوهات.
واخيرا نشكر الاستاذ طاهر ونتمنى له كل التوفيق

profile-pic
الفيصل الطحان
مدير المبيعات والتسويق بمؤسسة شام المطورة

الكورس فتح عينيا على حاجات كثير

شرح مبسط وجميل. شخصيا اتعلمت معادلات كنت عارفها بس مش عارف ازاي نطبقها في التسويق والكورس فتح عنينا على حاجات كتير وخصوصا في ال Pivot Table.

profile-pic
سلامه شريف

معلومات كافية انه يعرفني كل أداة ايه فايدتها واستخداماتها

اول حاجة شدتني في الكورس هو طاهر وقصة نجاحه وخبرته

الكورس شدني في البداية لاني بحكم شغلي وخبرتي عارف قد ايه الأدوات Tools دايما مهمه وهي الاساس لطريقة الشغل الذكي Smart وبتزود الانتاجية اضعاف.

لما دخلت الكورس لقيته منظم جدا ومتقسم ومترتب صح.. فيه كم معلومات واسهاب كافي جدا انه يعرفني كل Tool ايه فايدتها واستخدامها وأمثلة عليها وايه الافضل بالترتيب ... ومع إني اعرف قدر مش قليل من الTools بس عرفت اكتر بكتير لان الخبرة فعلا بتفرق

الحاجة الوحيدة اللي كانت مش أحسن حاجة في الكورس إني كنت من أوائل المشتركين فيه وكان لسه فيه مشاكل في بعض ملفات الكورس وبعض الملاحظات بس كان في اقل من ٢٤ ساعة بيتم الرد على تعليقاتي

شكرا جدا لــ طاهر على الكورس القيم ده

نظرته الخبيرة وتحليلاته المتميزة أفادتني كتيراً وأضاف لي خبرة

انا متابع كل مقالات طاهر عن التسويق وقرات كتابه الرائع "أنت والمنافس والسوق" نظرته الخبيرة وتحليلاته المتميزة أفادتني كثيراً، أبهرني بعدها بالكورس ليضيف لي خبرة ومعلومات كنت أحتاجها في عملي بشكل كبير لدرجة أني انتهيت من دراسة الكورس في ثلاث أيام ... وان كان الكورس موجه بشكل كبير للمسوقين وأصحاب الشركات لكنه أفادني أيضا.

profile-pic
أسامة عوض
مدير خدمات ما بعد البيع في شركة سيارات

كورس فيه مجهود حقيقي، هتعرف منه الأدوات المهمة والمناسبة ليك

عمرك شفت نجار مثلا مبيعرفش يستخدم الشاكوش أو الفارة أو مبيعرفش أنواع المسامير المختلفة واستخداماتها؟ أو حتى ميعرفش إن فيه حاجة إسمها شاكوش أصلا؟ المنطق بيقول مستحيل ده يحصل.

نفس الحاجة في أي شغل، لازم ييقى عندك أدوات Tools تساعدك تعمل شغلك ده، في شغلنا كأشخاص متخصصين في التسويق، الأدوات دي كثيرة، وهتبقى محتاج على الأقل تعرفها وتعرف استخداماتها وإيه اللي بيفرق الأدوات المتشابهة فيهم عن بعض.

أ. طاهر-جزاه الله خيرا- عمل مجهود حقيقي في إنه يعمل كورس يشرح فيه الأدوات اللي انت محتاجها كمسوق (خاصة في التسويق الإلكتروني)، أنت ممكن تكتشف إن فيه أدوات أنت مسمعتش عنها أصلا، وممكن كنت تدفع فلوس في كذا أداة وبعدين تكتشف أنهم كانوا شبه بعض وأنت مكنتش محتاج إلا واحدة منهم فقط.

كورس Marketing Toolbox في رأيي مهم لحد واخد أمر نجاحه في مجال التسويق بجدية.

profile-pic
هيثم العزازي
استشاري تسويق رقمي

لديه محتوى جيد مبني على معلومات حديثة

أنصح بالتعامل مع طاهر، لديه محتوى جيد وحديث ويمتاز باعتماده على البيانات والمعلومات المحدثة بأستمرار.

profile-pic
وليد عيسوي
المدير التنفيذي - شركه إليت سليوشنز لخدمات التسويق وإدارة المشاريع

كورس متميز عن باقي الكورسات وفيه خارطة طريق واضحة

أكتر حاجة شجعتني في كورس Marketing GPS إنه فيه خارطة طريق واضحة، بعيدا عن ال Templates وبيؤدي ف النهاية إلى فهم مجموعة العناصر اللي تؤدي لنجاح المجهودات التسويقية.

كمان بيناقش المعلومات والحاجات الأساسية اللي بيحتاجها أي بيزنس يكون عارفها علشان يقوم صح واللي بدونها هيفشل فشل ذريع.

وبيقسم رحلة العميل لتلات مراحل قبل وأثناء وبعد الشراء وبيوضح أهم ال Metrics اللي المفروض نركز عليها في كل مرحلة.

كمان ف حاجة مميزة وعد حضرتك أن الكورس مش هيبقي ف حاجة مبهرة ف الكورس بيركز ع المقدمات اللي تؤدي لنتائج على عكس باقي الكورسات اللي تذكر أمثلة مبهرة لشركات عالمية حققت نجاحات خيالية بدون ذكر المقدمات اللي أدت للنتائج دي.

فعلًا الكورس متميز جدًا ف كل النقاط دي 👌👌💪💪

profile-pic
محمود نجيب
مسوق إلكتروني حر

بيوفر ليك وقتك وبيخليك تحدد الأداة الأنسب للبيزنس بتاعك

الكورس ممتاز وشامل لغالبية أدوات التسويق وكيفية استخدامها، وفعلا بيخليك تقدر تحدد ايه انسب اداة تقدر تستخدمها في البيزنس بتاعك، بدل ما تضيع وقتك وتجرب أي حاجة من غير فايدة.

وبشكر حضرتك على اسلوبك الرائع والبسيط في تقديم المعلومة.

وأتمنى لك كل توفيق ونجاح.

profile-pic
باسم ميشيل
Hero Child Machine مؤسس

طريقه العرض رائعة ومرتبة

تجربه مفيدة المعلومات وطريقه العرض مرتبه وسلسله لكن الشاشة محتاجة تكون أوضح من كدة من حيث zoom العرض. (ملحوظة: الحل تأكد من عرض الفيديو بجوده 720 ع الأقل من شريط الإعدادات)

profile-pic
أيه فراج

لفت نظري لحاجات كتير كنت غافل عنها

كورس رائع ولفت نظري لحاجات كتير كنت غافل عنها، شكرا طاهر على المجهود الجميل ده

طريق واضح المعالم، هتربط بيه معلوماتك في تسويق منتجاتك

أحيانا انت كشخص بيشتغل في التسويق، ممكن تبقى عندك معلومات كثير، لكنك مش عارف توظفها، أو مش عارف تحطها في سلسلة مترابطة توصل بيك لنتائج في شغلك، أو عندك حلقة أو حلقات في السلسلة دي مفقودة، سواء انت مش عارفها أو مش واخد بالك إنها مهمة في وقت معين. أحيانا كثير بيبقى كل اللي انت محتاجة طريق واضح بس، وأنت عندك المعلومات الكافية في تسويق المجال بتاعك واللي هتخليك تمشي الطريق ده.

إسم الكورس Marketing GPSمعبر جدا بالفعل عن اللي انت هتحصل عليه لما يبقى معاك الكورس ده ، طريق واضح المعالم هتمشي فيه لحد ما توصل لأهدافك إن شاء الله.

profile-pic
هيثم العزازي
استشاري تسويق رقمي

الإكسيل هيسهل حياتك، والكورس هنا هو المختصر المفيد ليك كمسوق

من الحاجات اللي بشوف أ. طاهر حريص عليها في الكورسات اللي بيعملها، إنه عايزك تبقى فاهم وتبقى عندك المعلومة وإن شغلك يبقى ماشي صح.

من الأدوات العظيمة اللي ممكن تسهل حياتك كشخص بيشتغل في التسويق هي الإكسيل، مش بس هتسهل حياتك لكن هتضفي على شغلك نوع من الاحترافية، تعاملك مع البيانات وعرضها على العملاء هيبقى مختلف خالص.

انت مش مطلوب منك تحترف الإكسيل لأنه برنامج ضخم فعلا، ولو إنك حرصت إنك تتعلمه بعمق أكيد هيبقى مفيد في حياتك عموما، لكن أ. طاهر جمع اللي انت محتاجة كمسوق واداهولك في كبسولة ظريفة مركزة.

profile-pic
هيثم العزازي
استشاري تسويق رقمي

الخبرة اللي بتنقلها دي قيمتها عالية جدا

طاهر انت انسان مجتهد جدا ومحترم. اشتغلت على نفسك سنين بجد واجتهاد والخبرة اللي بتنقلها دي أكيد قيمتها عالية جدا. وبالنسبة لي أنت قصة نجاح حضرت بدايتها وفضلت اراقبها بحب وهي بتكبر. انا فعلا فخور بيك يا طاهر ومبسوط من المشوار بتاعك ده وتطوره الى الآن.

حقيقي المختصر المفيد في الإكسيل للمسوقين

أنا بجد عجبني الكورس، قصير وفيه المختصر المفيد. لكني أود المرة القادمة أن يستخدم المحاضر تقريب للشاشة أفضل للشرح. غير كده الكورس رائع وساعدني بالفعل. (ملحوظة: الحل تأكد من عرض الفيديو بجوده 720 ع الأقل من شريط الإعدادات)

profile-pic
نورهان عبد الله

بيصحح مفاهيم غلط موجودة عندنا وغني بالمعلومات وكمان بيعلمنا إزاي نختار المناسب لينا

الكورس جميل جدا، أنا شاهدت شوية من الكورس مش كله لحد دلوقتي، لكن هكمله في وقت قريب إن شاء الله.

واللي عجبني في الكورس إن غني بالمعلومات عن الأدوات اللي ممكن تساعدك في كل مجال من مجالات ال Marketing سواء كان إيميل ماركتينج أو CRO… إلخ، وحاجات تانية زي ال Productivity.

كمان بيقولنا ازاي نختار الآداة اللي مناسبة لل Case بتاعتنا، وبيتكلم عن التريندات في الماركتينج وتحديثات آبل وعلاقتها بخصوصية المستخدم.

وكمان بيصحح مفاهيم غلط كانت موجودة عندنا وهي إن لازم نبقي عارفين كل حاجة طول الوقت… وهو ف الحقيقة مش لازم نبقي عارفين كل حاجة طول الوقت بوجود مصادر متنوعة زي الكورس دااه والكتب وموجودة معانا مدي الحياة نقدر نرجعلها ونبحث وندور على المعلومة في أي وقت لو حصل اي حاجة أو اتسألنا سؤال مش عارفين إجابته ونعرف المعلومة اللي عايزينها، وفي النهاية شكرا جدا لحضرتك وبالتوفيق لحضرتك في كل اللي جاي 🙏🙏🤲🤲

profile-pic
محمود نجيب
مسوق إلكتروني حر

لقد وفر عليا كثير من المجهود والوقت

بفضل من الله اتعرفت على ا. طاهر
وفر عليا كثير من المجهود والوقت في كثير من مواضيع التسويق عندما قدم لنا استشارات متخصصة في أتمتة قطاع التسويق لدينا بالإضافة الي قيامه بالربط بشبكة علاقات إستراتيجية للمساعدة في تقديم خدمات متميزة لعملائنا
- ننصح بالتعامل معه بدون اي تردد حيث انه لديه من الخبرات والشغف لقيادة اي أعمال توكل إلية
- ننصح بالاطلاع على كتبه وكورساته الخاصة بالتسويق والمبيعات.
شكراَ من القلب يا ا. طاهر 🌹

profile-pic
وليد عيسوي
المدير التنفيذي - شركه إليت سليوشنز لخدمات التسويق وإدارة المشاريع

تغيير شامل لعقليتي وخلاني أقدر اربط المعلومات والخبرات اللي موجودة عندي بالفعل

أنا مدير شركة تسويق ومحاضر بقالي اكتر من 10 سنين وبصراحة طاهر استفزني بجملتين في صفحة البيع خلتني اصمم اشتري الكورس عشان اعرف هو يقصد ايه بيهم؟
الجملتين كانوا: "أوعدك بوعدين اترددت كتير الحقيقة قبل ما قولهم: أوعدك إنك مش هتنبهر بالكورس وأنت جوه الكورس! والجملة التانية هي: اوعدك أنك غالبا مش هتعرف معلومة جديدة في الكورس!"
يعني ايه حد عاقل يقول الكلام ده في صفحة بيع المفروض انها تكون مليانه وعود براقة عشان تحقق مبيعات كبيرة؟

بس فعلا لما اشتريت الكورس ودخلت منطقة الأعضاء وشوفت المحتوي كامل والأمثلة والخطوات المنهجية اللي مشي بيها وهو بيشرح المادة العلمية اكتشفت فعلا صدق الجملتين اللي قالهم في صفحة البيع.
هو بالفعل لم يضيف لي أي معلومات جديدة، ولكن الأهم انه اشتغل على تغيير شامل لعقليتي وخلاني اقدر اربط المعلومات والخبرات اللي موجودة عندي بالفعل واقدر اطلع منها افكار جديدة مفكرتش فيها قبل كده.

عارف لما يكون معاك شوية خرز شكله حلو وتجيب خيط وتبدأ ترص الخرز ده بطريقة وترتيب معين عشان تلاقي في ايدك أحلي عقد في الدنيا!
هو ده بالظبط اللي طاهر عمله في الكورس اللي بالمناسبة هو مش مجموعة فيديوهات وبس، لكن هتلاقي جوه الكورس تحت الفيديوهات أدوات وتمبلتس وجداول ومقالات وروابط ومصادر قيمتهم من وجهة نظري اعلي بكتير من قيمة الكورس نفسه.
أنا بشكر طاهر جدا على القيمة العالية اللي قدمها في الكورس ده واتمني له التوفيق من كل قلبي

وجدت أخيرا ما أريد في تعلم التسويق

درست جزء من الكورس حتى الان، ولأني كنت ابحث منذ فترة عن مصدر لتعلم التسويق بشكل عملي فقد وجدت أخيرا ما أريد، الكورس واضح ومبسط حتى لمن هم مثلي من خارج مجال التسويق ويريدون التعلم لإدارة اعمالهم الشخصية، اعتقد ان بقية الكورس حتكون تجربة ممتعة ومميزة ايضا، واتمنى المزيد من المؤلفات لتنمية ثقافة العمل من المميز أستاذ طاهر.

profile-pic
مازن فيطر
مؤسس شركة زوارق

قالو عن طاهر في كتبه 

من أول حالة استفدت بصراحة

الكتاب جميل بس لسه مخلصتوش ... بس من أول حالة استفدت بصراحة ... ربنا ينفعك به.

profile-pic
أحمد الطاهر

كتاب سهل وخفيف وزاوية تناول الموضوع مميزة

الكتاب عجبني، سهل وخفيف يخلص في قعدة واحدة، مرتب ومنظم وطريقة عرضه جميلة، وفكرته وزوايا الطرح مميزين. ولو هضيف حاجة، فهي اني اتمنى لو اشوف نسخة منه بالفصحى.

profile-pic
نور

الحقيقة استمتعت بأفكارك وطريقة تنظيمها واسلوبك السهل المبدع

عايز احييك على أفكارك وطريقة عرضها الدسمة السهلة ... أنا مدير مبيعات، ثم مدير تسويق، ثم مدير عام ... والحقيقة استمتعت بأفكارك وطريقة تنظيمها واسلوبك المصري السهل والمبدع كمل مشوارك ... أنت رائع.

profile-pic
مصطفى عبد الباقي
مدير عام

أسلوب الكتابة ممتع

ما شاء الله نفع الله بكم دوما يا أ. طاهر 👍👍👍
قرأت الفهرس وعجبني جدا تنظيم حضرتك للأدوات وأسلوب حضرتك ف الكتابة ممتع وبيقرب علم التسويق للناس اللي برة المجال زيي كده ومفيش عندهم وقت يقرأوا كتب او مقالات مكلكعة بس نفسهم يبقوا بروفيشينال شوية بردو

profile-pic
أمنية عيسى

يحتوي على معلومات قيمة جدا

اسمحلي اقولك إنك راجل محترم وصادق في التعامل جداااا.. ده غير قيمه الكتاب اللي يحتوي على معلومات قيمه جداااا.. بجد ربنا يكرمك ويوفقك

profile-pic
إسلام أحمد

كتاب عظيم، استفدت جدا منه

رغم إني كاتب وصحفي، وشغلي بعيد عن مجال الأعمال والتسويق، لكن الكتاب ده عظيم، واستفدت منه جدًا، وبشكل غير مباشر فهمت إزاي ممكن أصنع محتوى صحفي يقدر ينافس، ويوصل لأكبر عدد من القراء.. شكرًا على الكتاب الممتع. وعلى توفيره بشكل مجاني!

profile-pic
مصطفى فتحي
صحفي

محتوي رائع

محتوي رائع واضافات جديدة شكرا

profile-pic
صلاح جالو

الكتاب يعتبر ملخص سريع عن خبره سنين في السوق

طبعا انا بعيد جدا عن مجال التسويق وفى مرحله حاليآ علشان ابتدى افكر افتح مشروع خاص فالمرحله الحاليه بحب اشوف الناس بتتعامل ازاى مع بعض والمزايا والعيوب
اكتر حاجة عجبتنى فى الكتاب:-
١.انو ملخص سريع عن خبره سنين
٢.تقسيمات المدارس
٣.التبسيط
٤.معلومات مهمه
٥.طرق تفكير غير تقليديه فى بعض المدارس

أشياء افضل انها تكون موجوده فى الكتاب.
١. هو عباره عن ملخص وليس كتاب لان المحتوى على الرغم انو بسيط بس يكمن وراءه الكثير والكثير
٢. افضل يكون فى امثله اكتر عن كل مدرسه وان يكون ناس استخدمت المدرسه دى ونجحت وناس استخدمتها وفشلت وافضل يكون فى امثله للفشل اكتر لان دى بنتعلم منها اكتر
٣. التبسيط مفيد جدا للشرح بس فى نفس الوقت بيعطى فكره سهله ان السوق بسيط والدنيا زى الفل لكن الواقع بيبقى اكثر صعوبه
٤. حضرتك كنت افضل تحط بعض الامثله لبعض القرارات الصعبه التى تم اخذها فى بعض الاوقات كانت هتبقى مفيده جدا

profile-pic
محمد بكر

خارطة طريق سهلة للي عايز يتعرف على عالم أدوات البيزنس

شكرًا يا طاهر على كتاب "أدواتك التسويقية" ، ببساطة هو خارطة طريق سهلة للي تايه وعايز يتعرف على عالم أدوات البيزنس، هيوفر وقت ومجهود وفلوس للي لسة بيبدأ، ورغم تحيزك الواضح، واللي اتفهمه بشدة، لمجموعة محددة من الأدوات اللي أنت لقيت فيها استثمار ممتاز للوقت والجهد والفلوس، إلا إن الكتاب فعلا ثري بمعلومات مرتبة بترتيب مميز هيساعد أي حد ياخد الخطوة الأولى ويبدأ، وحتى اللي له خبرة طويلة لا شك إنه هيطلع بمعلومة جديدة من طريقة العرض المتميزة للمعلومات

profile-pic
عبد الله عبد الحكيم

عرفني حاجات كتير لازم اخد بالي منها في دراسة مشروعي

الكتاب رائع وافادني شخصيا جدا. عباره عن ملخص لافكار كتيره جدا, كانت عارف جزء كبير منها لكن هنا ملخصه في شكل علمي جاذب وعرفني حاجات كتير لازم اخد بالي منها في دراسة مشروعي.

profile-pic
سلامه سيد

اسلوب سهل ممتنع! اتبسط جدا من الكتاب

في البداية أحب اهنئك على الكتاب اللي من وجهه نظري الشخصية فعلا من النوادر اللي هطبعه واحتفظ بيه ف مكتبتي ان شاء الله ...
قرات الكتاب وحبيت اقولك نقاط الايجاب الأول:
1- الاسلوب السهل الممتنع
2- حسيت انها دردشة شخصية اكتر من انها كتاب رسمي، معرفش دي حاجه سلبيه ولا ايجابيه لكن بالنسبة لي ايجابية.
3- كلامك معظمه بدلائل سواء شخصية او لينكات مرجعيه ودي حاجه عجبتني جدا ... صحيح هيا طولت مدة قراءة الكتاب لكن انا ف المجمل كنت مبسوط بالموضوع دا.
----
بالنسبة للسلبيات:
1- الكتاب اعلي من مستوي المبتدئ وإن كنت أفضل انه يكون اول كتاب ليك يبقا للمبتدئين.
2- الكتاب صغير الحجم، معرفش بردو دي سلبيه ولا ايجابية... بس انا بحب الكتب الاكبر حجما.
---
في النهاية دا رأي شخصي،
وانا اتبسط جدا من الكتاب وبالتوفيق ان شاء الله

profile-pic
محمد حمد

أسلوب الكتابة عن طريق الحواديت مسلي وأكثر تشويق

أسلوب الكتابة عن طريق الحواديت مسلي وأكثر تشويق من هري الدراسات والأرقام والإحصائيات، وخاصة بعد يوم مليان أصلا بيها ...ألف شكر على الكتاب.

profile-pic
أحمد التهامي

كتاب بيريحك من الحيرة والتشتت وهيساعدك ويختصر عليك وقت ومجهود كبير جدا.

زمان لما كنا بنحب نشتغل على أداة معينة تساعدنا في شغلنا على الانترنت كنا بنعاني عشان نلاقي الأداة المناسبة وندوّر ونجرب عشان نعرف هي بتشتغل ازاي.
وبعدين نكتشف ان فيه اداة تانية بتعمل نفس الشغل فنبدأ نجربها هي كمان.
ومن أداة لبرنامج لموقع بندخل في دايرة كبيرة من التوهان والحيرة والتشتت ما بين الأدوات المجانية والمدفوعة.

وأحيانا كنا بنوصل لمرحلة اننا ننسي الشغل نفسه ونغرق في بحر الأدوات والبرامج.

دلوقتي ومع انتشار تقنيات ال SaaS ووجود مئات وآلاف من المواقع والأدوات اللي بتعمل نفس الوظيفة بقت الحيرة والتشتت أكبر.

لما تلاقي حد بيريحك من الحيرة والتشتت ده ويعرفك مجالات الأدوات في الأونلاين بيزنس وفي كل نوع ايه المناسب ليك، ويقارن لك بين الأدوات دي ويقولك أحسن أداة فيهم. أكيد ده هيساعدك ويختصر عليك وقت ومجهود كبير جدا.

وده اللي عمله طاهر في كتابه المحترم جدا، وقسمه بطريقة منهجية وبيشرح فيه أهم الأدوات اللي لازم تكون موجودة عند أي شخص شغال في التسويق الرقمي.

عن نفسي حملت الكتاب واستفدت منه جداً وبرشحه لأي حد من أصدقائي اللي شغالين في التسويق هيفرق معاك جداً جداً.

كتاب واره خبرة ومجهود سنيين، ومهم للي بيفكر يفتح بيزنس

علي فكره أنا خلصت قراءة كتابك "انت والمنافس والسوق" من حوالي اسبوع وبصراحه الكتاب ده وراه خبرة ومجهود سنين في مجال التسويق.
ومناسب جدا لكل الناس اللي بتفكر تبدأ بزنس في اي مجال سواء اونلاين أو مش اون لاين.

وعلي فكره بالرغم ان الكتاب صغير بس تقيل ومحتاج تركيز، وعلشان التطبيق محتاج خبره وتجربه كتير ومحاولات علشان نلاقي نتيجة. بالتوفيق والنجاح دايما

profile-pic
باسم ميشيل
Hero Child Machine مؤسس

الكتاب ساعدني في تطوير افكاري ومخططات مشروعي

الحقيقة انا مستمرة في قرائه الكتاب، اعجبتني بداية مدرسه جوجل للنجاح معا، اهم مبدأ في ادارة الاعمال، شكرا لمجهودك ويٌقدر جدا، الكتاب ساعدني في تطوير افكاري ومخططات مشروعي

profile-pic
مي كمال

القيمة اللي بتحصلها من الكتاب والكورس أكبر بكثير من المبلغ الرمزي المدفوع

انا حملت الكتاب 📖واطلعت عليه بشكل عابر مع التدقيق على بعض المواضيع، الكتاب رائع✌️👍 حسب ما شفته وبصراحة أكبر أنا شايف انه الكورس الهدية 🎁أجمل وأفضل من الكتاب نفسه👌
وبنصحكم تقرأوا الفهرس المتاح على الموقع، لتعرفوا القيمة من الكتاب. 😊
وأجمل ما في الكتاب إنه مختصر بحكي ما قل ودل بدون رغي كثير💥 يعني مش طويل للناس إللي مش متعودة على القراءة
يعني بكل صراحة القيمة💢💯 اللي بتحصلها من الكتاب والكورس أكبر بكثير من المبلغ الرمزي المدفوع

profile-pic
مصطفى العوريفي
موظف مبيعات

انا دارس MBA وعجبنى اسلوبك جدا

انا قريته من فتره بس نزلته تانى ولسه هقراه تانى واتمنى يكون فى اضافات عن النسخه الاولى...
بصراحة انا دارس MBA وعجبنى اسلوبك جدا والكتاب بالنسبه ليا مبسط ويعتبر قرائته بالنسبه ليا كنوع من المراجعة كل فتره وتذكير بمعلومات اساسيه فى البيزنس.

واتمنى متوقفش عند الكتاب دا و تعمل كتب جديده بنفس الاسلوب و يكون فى مواضيع مختلفة

بالتوفيق يارب

profile-pic
مايكل سمير

كتب عملية مليئة بخبرات كبيرة حقيقية

في البداية اود ان اشكرك على كتبك الرائعة والمميزة واسلوبك السهل البسيط لإيصال المعلومة.

لقد اشتريت وقرات كتاب (اخيرا قريت)
وهو كتاب أكثر من ممتاز ومحفز جدا وملئ بالخبرات الكبيرة واستمتعت بقراته وقد أثر في شخصيا.

واشتريت الكتاب الاخر (أدواتك التسويقية)
وهو كتاب رائع ايضا ومميز واهم ما يميزه أنك تضع خبرتك فيه فيصبح بذلك كتاب عملي وليس نظريات مجرده فقط.
اتمني لك استمرار النجاح والتقدم و ان لا تحرمنا من ابداعاتك المستمرة.

profile-pic
السيد يحيى
مؤسس "مكة" للعطور

نظرة مختلفة للمنافسة وكمان بطرق وأمثلة عملية

أنا قرأت كتاب (أنت والمنافس والسوق). جميل ما شاء الله
عجبني إنه بيبص للمنافسة من زاوية إننا نقدر نستفيد من بعض بدل ما نفضل نتخانق ونقطع على بعض، وكمان توضيح ده بطرق ونماذج تقدر الشركات تتبعها، مش مجرد كلام مرسل. ربنا يجعله في ميزان حسناتك.

profile-pic
باسم مسلم
E-Commerce Manager

لقد وفر عليا كثير من المجهود والوقت

بفضل من الله اتعرفت على ا. طاهر
وفر عليا كثير من المجهود والوقت في كثير من مواضيع التسويق عندما قدم لنا استشارات متخصصة في أتمتة قطاع التسويق لدينا بالإضافة الي قيامه بالربط بشبكة علاقات إستراتيجية للمساعدة في تقديم خدمات متميزة لعملائنا
- ننصح بالتعامل معه بدون اي تردد حيث انه لديه من الخبرات والشغف لقيادة اي أعمال توكل إلية
- ننصح بالاطلاع على كتبه وكورساته الخاصة بالتسويق والمبيعات.
شكراَ من القلب يا ا. طاهر 🌹

profile-pic
وليد عيسوي
المدير التنفيذي - شركه إليت سليوشنز لخدمات التسويق وإدارة المشاريع

استفدت كتير من الكتاب

الكتاب ده سلسل جدا ومعلوماته قيمة وطريقة مبسطة... فادني كتير.

profile-pic
أسماء جمال

حقيقي استفدت جدا من الكتاب

قرأته بالكامل أول ما نزلته سريعا، وهيبقى ليا قعدات مختلفة لقرأته مره تانية بتأني. حقيقي استفدت جدا من الكتاب، شكرا ليك يا طاهر وبالتوفيق ديما.

profile-pic
محمد علي

استفدت كثيرا من الكتاب

كتاب فعلا جميل، وانا استفدت منه كثيرا ... ربنا يجازيك كل خير ويجعله في ميزان حسناتك، شكرا جزيلا.

profile-pic
محمد فتحي

افكارالكتاب واضحه ومتعددة واستفدت منها في البيزنس عندي

كتاب ممتاز منسق وافكاره واضحه ومتعددة بحيث انى اقدر ابنى عليها اى اتجاه في البيزنس

profile-pic
كريم

طريقة العرض حلوه... وعايز تفاصيل أكتر عشان أتعلم أكتر

أنا معظم الحاجات اللي في الكتاب عارفها بنسبة 90% بس لقيتها في قالب مميز وطريقة عرض حلوه عشان افهمها بأسلوب بسيط.
الكتاب فعلا جميل وممتاز جدا، ومش لاقي أي تعليق عليه إلا حاجة واحدة، إن الكلام محتاج يبقى أكتر شوية بأمثلة أكتر وتفاصيل أكتر عشان عايز اتعلم أكتر😊. يعني المعلومات اللي فيها مفيده وتحفة ما شاء الله.

profile-pic
شريف سلامه

كتاب وافى بأمثلة عملية

جزاك الله خيرًا، كتاب مميز ومبسط وشرح وافى بامثلة عملية

profile-pic
هيثم هاشم

كتاب رائع

كتاب رائع... تمنياتى لك بالنجاح ووافر الصحه

profile-pic
محمد علاء

الكتاب فعلا ممتاز

أنا قرأت جزء من الكتاب ولسه بكمله بس حقيقي اللي قريته لحد دلوقتي بيقول إن الكتاب فعلا ممتاز ويستحق الإشادة جزاك الله كل الخير وبالتوفيق بأمر الله

profile-pic
مي خطاب

كتاب جميل

كتاب جميل وجهد محمود، يحتاج بعض التدقيق اللغوي ليكتمل بجودة ممتازة.

profile-pic
أبو مسلم فيطر

كتاب بسيط في الشرح وجميل

كتاب جميل وبسيط جدا في شرحه ... ربنا يوفقك

profile-pic
عبد اللطيف الصغير

كتاب مفيد مختلف وسهل

كتاب مفيد جدا وتناول بعض الأفكار بطريقه مختلفه وسهله.
وليا قاعده تاني مع الكتاب بصفاء ذهن أكثر؟

profile-pic
حازم ابراهيم

عجبني جدا أسلوبك في العرض والترتيب

أنا كل شوية اتصفح الكتاب بتاعك وعجبني جدا أسلوبك في العرض والترتيب.
حقيقي الكتاب ممتاز تستاهل عليه كل خير على مجهودك. عندي تحفظ على اللغة العامية، ولكن الأن فيه كتب مهمة ومشهورة مكتوبة بالعامية وناجحة ومن أكثر الكتب مبيعا.
وفعلا مجهودك ده اثراء للمحتوى العربي.

profile-pic
نرمين عبد العزيز

قالو عن طاهر في مقالاته

فايتك كتير لو مش متابع طاهر عبد الحميد

لو بتحب البيزنس و التسويق و لسة مسمعتش عن طاهر عبد الحميد يبقى فاتك كتير...

طاهر مستشار تسويقي و محلل لأبحاث السوق في إحدى شركات أبحاث التسويق.
لحسن حظه إنه بدأ مسيرته المهنية فى المجال اللى بيحبه و هو التسويق .

ولأكثر من 10 سنين جمع فيها خبرات كبيرة جداا فى فروع التسويق المختلفة من المبيعات و الbranding و ال digital marketing و ال marketing research و فى صناعات متنوعة و فى شركات كتيرة سواء محلية او مالتي ناشونال .

و لأن طاهر شخص مجتهد جداا فكان بيحرص دائما إنه يطور من شغله و يتعلم أكتر فى جوانب التسويق المختلفة فحصل على شهادات فى التسويق من هيئات معروفة زى : الجامعة الأمريكية وجامعة بنسلفانيا....

profile-pic
صفحة شركة Passion Point
من بوست منشورعني
تعليقات القراء على المقالات

Check what our clients say about Me

Here are some testimonials and recommendations from colleagues, managers, and clients across my career, for the full list, please check LinkedIn Recommendation.

Miroslav Sykora

Research Director at IDC

Taher, it has been a pleasure working with you. I always knew I could rely on your expert knowledge, timeliness, responsibility and market insight. Hopefully we’ll get the chance to work together again. Thank you

Ivana Djokic

Senior Research Analyst at IDC

Taher and I worked closely for year and a half which was enough to witness his value as a team player – respect of the deadlines, openness for discussion and improvement and easy-to-solve-the-issues approach. His cheerful personality is cherry on the top.

Ahmed Mohey El-Deen

Managing Director at eComians

Taher, is a rare kind of business developer who can make it happen in hard times, Also he is very organized when it comes to events management& Has his own rich network with like minded business performers.

Abdallah Maher

Product Portfolio Strategist at Mobily

Taher is true professional , model for commitment and get things done , well connected , expert in his field , simply you can depend on him in any task. I'm recommending Taher for any challenging position.

Mohamed Helal El Okda

Deputy Managing Director at ILB (International Language Bookshop)

Taher has a passion for discovery, learning and getting things done. His thirst for knowledge and growth is one of his many unique talents. Taher is a person that gets things done, enjoys out of the box thinking and is a pleasant person to work with.

Ahmed Wessam Kilany

Senior Product Specialist at INDEVCO Group

Taher is Enthusiastic person, Organized and a very fast learner.
He is capable of managing his own work plan, assist other as a team player and even work on diversified tasks at the same time.

I have really enjoyed the time that we had done some mutual work together & it was of my pleasure to work with such a glowing person with a great personality.

>